; ;
Dagboek
 


Geland

De laatste dag staat in het teken van de terugvlucht. Ik heb het retourticket bij Swiss gekocht want dat bleek van de bestpassende combinaties de goedkoopste te zijn. Als je tenminste via een ticket site boekt, want via de website van Swiss is het veel duurder. De heenvlucht werd netjes door Swiss uitgevoerd. De terugvlucht in drie etappes via Tokyo en München had vluchtnummer van Lufthansa. De eerste etappe was echter een onvervalste ANA (met Swiss en Lufthansa lid van de start alliance) vlucht waarbij ik geheel onverwacht in de premium economy terecht ben gekomen. En daar geleerd heb dat je bij ANA niet de gewone economy moet boeken, want die is op Japanners afgestemd en daar passen wij westerlingen helemaal niet in. De tweede etappe zat ik wel een Lufthansa toestel, dat 5 minuten na het ANA toestel naar Duitsland vloog. Het gevolg was een late landing op Schiphol en een terugreis die op de 13e juni begon Nederlandse tijd) en op de 15e eindigt.

Maar hoe kom je dan in een KLM toestel terecht voor de derde etappe? KLM is immers lid van een concurrerend consortium. In München bleek dat de Lufthansa machine stuk was, dus dumpte ze ons bij de KLM. Geen schoolvoorbeeld van goede klantenservice. Het gevolg was dat de terugreis die op de 13e juni (Nederlandse tijd) begonnen is, op de nog prille 15en thuis tot een einde komt.