; ;
Diary
 


Hosea Kutako

De dag van gisteren eindigde in het hotel waar we al twee keer eerder zaten, maar nu in de iets luxere versie. Maar hoe komen we naar huis? Het scenario dat zich vandaag ontrolde was nog wilder dan de dieren in Etosha. Misschien moet de KLM ook safari's gaan organiseren.

Gisteravond op het vliegveld. Geen indicatie over de terugvlucht, dus maar een Twittergesprek gestart met KLM. Geen reactie. Bij het hotel ook geen nieuws. Ontbijten kan morgen tot 10 uur, er wordt gezegd dat je goed kunt uitslapen want vluchten vertrekken pas veel later.

Middernacht. Nog niet zo lang geleden gegeten. Niets gehoord van KLM.

Vier uur. Ons kampeerritme met wakker worden tijdens koude nachten ben ik nog niet kwijt. Komt goed uit: het twitterkanaal van KLM komt tot leven. Veel heb je er niet aan: wacht maar totdat we alles georganiseerd hebben, alles komt goed. Kom op zeg, het is KLM, aan hen kun je zoiets niet overlaten (bewijs). Geen oplossing in zicht.

Zeven uur. Een van de reisgenoten, S., meldt op de groepsapp dat ze via Whatsapp wel een vlucht heeft doorgekregen, in 24 uur via Doha en München naar Amsterdam. Niemand anders uit de groep. Dat wordt een rustig dagje Windhoek voor ons.

Half negen. Grote onzekerheid bij het ontbijt. Hoe zou het verder gaan? Ik kijk nog naar de Twitter conversatie. Er is een bericht bijgekomen. Er blijkt een lijst van 8 te zijn waar S. maar een van is. Einde ontbijt. Via de receptie de anderen van de lijst uit bed gebeld, koffers dichtgesmeten, receptie een taxi laten regelen, want de vlucht vertrekt al snel. Taxi? Waar is de taxi??? O, toch nog niet geregeld.

Half elf, op het vliegveld Hosea Kutako. Snel naar de de incheckbalie van Qatar. We worden meteen uit de rij gehaald. S. mag wel door, er is iets mis met de andere 7 tickets. Ook M. is meegekomen, ze had een bevestiging van deze vlucht gekregen maar stond niet op de lijst. We slepen alle bagage naar een hoek van het vliegveld. Dit is ons kantoor voor de komende uren. Er zijn ook stopcontacten voor onze opladers. Die gaan we hard nodig hebben.

Elf uur. Na veel heen en weer gepraat en vergelijking van onze tickets/paspoorten met verschillende lijsten maken we kennis met een Namibische vrouw die onze grote vriendin zou worden. Zij werkt bij een lokale organisatie die met KLM is geassocieerd. Met haar de balies van alle maatschappijen bezocht. Stonden we misschien ergens op de lijst?

Nee dus. M. blijkt op weer een andere lijst te staan. Onze vriendin belt inmiddels heel wat af met Amsterdam over onze tickets. K. ziet erg op tegen 24 uur reizen en weet een ticket via Frankfurt te regelen.

Ruim twaalf uur. Bij Qatar zijn ze al bijna aan het inpakken, half uur voor vertrek. Onze vriendin heeft inmiddels een lijst met ticketnummers uit Amsterdam gekregen en probeert Qatar zo ver te krijgen ons mee te nemen. Helaas, volgens Qatar heeft KLM de tickets weer geannuleerd. Dit deel van de hal wordt ontruimd. Algemene deceptie. K. vertrekt naar het zwembad. Ons kantoor met Qatar-6-tal en M. blijft eenzaam achter.

Via de groepsapp komen berichten binnen dat twee via Lagos vliegen en de rest vanavond via Frankfurt. M. zit daar bij. En wij? We praten regelmatig met onze vriendin die ons op enige vlucht probeert te krijgen. M. probeert bevestiging te krijgen dat de Frankfurt-vlucht voor een deel van de groep met haar erbij ook echt doorgaat.

Half twee. Het wil nog niet vlotten. De twee Lagos klanten komen, staan in de rij voor inchecken, en worden er weer uitgehaald. Iets met tickets die niet kloppen. We begeleiden hen op de route langs loketten die uitkomt bij onze vriendin. We weten tenslotte hoe het werkt.

Twee uur. De Lagos klanten komen na veel vijven en zessen op de passagierslijst en verdwijnen naar de gate. Via de zus van M. in Nederland wordt contact gelegd met de KLM in Nederland. Ze claimen dat de reorganisatie ook nog een kwalijke rol speelt. Ook die gebeld (3,75 euro per minuut). Zij begrijpen het niet, ze kunnen niets voor ons doen. Onze vriendin zou alles moeten kunnen regelen.

Drie uur. M. weet te melden dat de Frankfurt-groep met haar toch echt gaat vertrekken vanavond. Het Qatar-6-tal praat nog volop met onze vriendin.

Half vier. Onze vriendin meldt dat het niet meer gaat lukken. Iedereen gaat vandaag weg, maar het Qatar-6-tal moet nog een dag blijven. MOET NOG EEN DAG BLIJVEN??? Een rebellie breekt uit. Onze vriendin begint alvast de vluchten van morgen te boeken en de hotelovernachtingen voor ons.

Tussen vier en vijf uur. M. probeert een bevestiging van de Frankfurt-vlucht te krijgen want dat komt maar niet los. F. voert een goed gesprek met wel vier KLM medewerkers in Nederland en luistert vaak naar het pauzebandje als het telecomsignaal weer eens wegwaait. Er lijkt een succesje behaald te zijn: de Qatar-6 mogen ook mee naar Frankfurt. Wij vinden al dat dat kon want er is ruimte in de business class volgens onze vriendin, maar zo denkt de KLM niet. Maar het argument dat KLM flink had geblunderd met de Qatar-tickets gaf blijkbaar de doorslag. Net toen F. zou horen hoe de boeking eruit zou zien waaide het signaal weer weg.

Vijf uur. De wereld ziet er opeens helemaal anders uit. De KLM boekingen voor de Qatar-6 komen druppelsgewijs door in Windhoek, horen we van onze vriendin. Business class zelfs voor de nachtvlucht. M. komt er met haar achter dat de Frankfurt-vlucht overbooked is en dat de groep die met die vlucht mee zou gaan, nog een dag in Windhoek blijft. Zij dus ook, ondanks al haar inspanningen. Onze vriendin doet nog een laatste poging voor haar, tevergeefs. Onze dank voor de inspanningen van onze vriendin kan niet groot genoeg zijn. Had de KLM ook maar van dergelijke medewerkers.

Half zes. De Qatar-6 staan echt op de passagierslijst van de Frankfurt vlucht, net als K. De Frankfurt-groep inclusief M. heeft een hotelovernachting en een reservering voor morgen. Wat is er gebeurd, hoe heeft dat zo kunnen gebeuren? Ons kantoor valt stilt, iedereen is uitgeput. M. is verslagen, terecht, de Qatar-6 zijn erg opgelucht.

Zes uur. De Frankfurt-groep kan niet geloven dat hun bevestigde tickets niets waard zijn. De Qatar-6 kan niet geloven dat ze kunnen inchecken. Het is echt zo.

Negen uur. De Qatar-6 en K. gaan aan boord van de Frankfurt-vlucht. Er zou toch niet een vogel....?