; ;
Diary
 


Auto

Vanaf Portland heb ik een aantal reisdagen om naar de zuidellijke attracties te komen. Het zijn dagen met veel kilometers en weinig te bekijken. Dus hoog tijd om mijn tijdelijke reisgenoot voor te stellen:
Ik had een gewone huurauto gereserveerd, maar bij aankomst werd een gratis upgrade naar een SUV aangeboden. Dat leek wel een goed idee, met het mogelijk rondrijden in de bergen vanwege de eclips in het achterhoofd. Niet dat het echte een terreinwagen is, maar de afstand tut de grond is groter en dat helpt vast. Bovendien ga ik het westen van Amerika verkennen, een streek die vroeger nauwelijks met huifkarren te bedwingen was. Dan moet je goed beslagen ten ijs komen.

Deze maat auto zou groot heten in Nederland, maar hier is het een normale SUV. Er rijd hier ook een formaat auto, nou ja, truck, rond (zoals de alom aanwezige Ford F150) die fors groter is. Op de weg is mijn SUV zo'n beetje de middelmaat van wat hiet rondrijdt. Ja, er zijn kleinere auto's, maar er zijn relatief veel trucks.

Je vraagt je af waar dat goed voor is. Tot nu toe blijkt dat men sinds de tijd van de huifkarren erg druk is geweest met het asfalteren van wegen zodat je vrijwel overal met een auto naar toe kunt rijden. Ik ben nog maar één beetje spannende niet-geasfalteerde weg met haarspeldbochten tegengekomen, maar die was met een gewone auto ook goed te doen geweest. Die weg werd door een Amerikaans gezin als extreem spannend gezien, maar ja, zij reden in zo'n truck en die past natuurlijk qua afmeting maar net op de niet al te brede weg.