; ;
Gezien

Auto en zo

In de VS kun je niets zonder een auto. Dus ben ik ook onderweg in een auto, die ook zonder handen de weg weet te vinden.
Een Genesis G70 (van Hyundai). Onderweg kreeg ik twee keer een compliment dat het een nice car was. Maar ja, de meeste auto's zijn SUVs en pick-ups auto's en die zien er weinig aantrekkelijk uit.

Er zijn wel vormen van OV, maar die zijn niet altijd even praktisch. Er zijn bussen, maar als stadsvervoer lijken ze niet zo praktisch (voor een toerist). Enkele steden hebben trams, maar...

deze is erg langzaam (rustig fietstempo) en het netwerk is niet zo uitgebreid. Wel onverslaanbaar als het gaat regenen. Little Rock heeft ook een tram.
Houston
en Dallas lijken nog het beste tram/metrosysteem te hebben - snel en een redelijk bereik, komt in Dallas zelfs in de buurt van enkele motels langs een snelweg - maar ik heb het niet uitgeprobeerd. Echte lange-afstand (passagiers)treinen heb ik niet gezien. Ze zijn blijkbaar zeldzaam; in Dallas stoppen zes Amtrak treinen per week. Wel kom je vaker goederentreinen tegen, maar die zijn veel te lang om leuk te zijn.

FRO_0052_0053Er zijn ook veerboten over de rivier, die zijn wel leuk om even aan de andere kant te gaan kijken.

De afhankelijkheid van de auto heeft geleid tot een enorm ruimtebeslag in de steden voor parkeergelegenheid en voor snelwegen. Het is onvoorstelbaar dat die zelfs midden in de nacht nog zo druk zijn.

Soms zijn de afstanden niet groot genoeg voor de auto. Dus schakelt men over op... golfkarretjes!

In sommige steden zijn elektrische steps en fietsen te vinden, meestal van Lime en Byrd:

Ze worden best veel gebruikt. Het leek mij ook ideaal als wandelende toerist om saaie stukken stad snel door te komen. Maar... de steps zijn vooral te vinden in steden die vrij compact zijn en waar het juist leuk is om door de stad te wandelen. Ze ontbreken in steden waar je als toerist grotere stukken moet afleggen. Jammer.

Vaak lijkt de auto zelfs het startpunt te zijn van de het denken over een oplossing, voordat aan iets anders gedacht wordt. Voor een safety escort natuurlijk - want zou je niet iets aan die "onveiligheid" doen? Maar er zijn meer toepassingen.

Zo kwam ik bij werkzaamheden terecht waarbij de ene weghelft was afgesloten. In Nederland staan er dan aan weerszijde stoplichten om het verkeer om en om over de andere weghelft te leiden. Hier rijdt een wagen op en neer, als eerste van een konvooi.

Auto's worden vaak gebruikt als wegafsluiting.
FRO_9183_edit Als je daar niet op verdacht bent is dit verwarrend. Bij de auto staat niet aangegeven waarom die er staat - soms lijkt het alsof je er om heen zou kunnen rijden, en soms kan dat ook, maar in dit geval is dat niet de bedoeling.

Wat met al die auto's wel weer verrassend is, zijn bruggen voor uitsluitend voetgangers. Dat zijn trein- of auto-bruggen die niet meer voldoen, wel behouden worden en opengesteld voor voetgangers. Het zijn vaak oude bruggen die vanwege alle herhaalde structuren mooie plaatjes opleveren. Ik heb ze uitgeprobeerd in Chattanooga, Nashville, Little Rock

Over bruggen gesproken: aan de kust worden vrij veel lange bruggen gebruikt om (schier-)eilanden met het vasteland te verbinden; wij zouden dat vast met een dijk oplossen (toch?)